Wednesday, September 10, 2014

Monday, September 8, 2014

7 Persepsi Salah Org Ramai Terhadap Guru:



1. Guru cuti banyak..
2. Gaji guru ni besar dari kerja kerajaan lain..
3. Bulan 12 x payah kerja tapi ada gaji..
4. Gaji guru sekolah rendah sikit dari sek men..
5. Anak cikgu mesti kena pandai..
6. Cikgu kerja sekejap, kul 1 dah hbis..
7. Kerja cikgu paling senang..

Sunday, September 7, 2014

Selsema


Posting ini untuk menjawab dan memberi pencerahan tentang jangkitan virus selsema .
Ada banyak jenis virus yang boleh menyebabkan selsema dan setiap virus itu mempunyai banyak variasi .
Antara virus yang menyebabkan selsema adalah rhinovirus termasuk variasi adenovirus, respiratory synctitial virus, coronavirus dan sebenarnya ada lebih dari 200 jenis virus yang boleh menyebabkan selsema dan batuk
.
Maka soalan yang ditanya, adakah virus selsema seperti adenovirus tidak merbahaya ?
Jawapan saya : Semua virus boleh menjadi bahaya jika sistem immune individu itu lemah .
Tidak ada ubat untuk virus. Ini bererti tidak ada ubat untuk matikan virus selsema . Maka setiap kes selsema sebenarnya sembuh dengan sendirinya apabila tamat tempoh virus itu dan badan kita sendiri dapat atasi serangan virus itu dengan menyeluruh .

Maka soalan seterusnya, apa pula ubatan yang diberi oleh doktor bila kita dapatkan rawatan untuk batuk selsema yang mungkin beserta dengan demam ?
Jawapannya, rawatan yang diberi hanya untuk melegakan gejala dan semboyan supaya pesakit rasa lebih selesa.
Soalan lagi: Kenapa doktor beri antibiotic untuk merawat selsema
Jawapan : Adalah tidak wajar diberi antibiotic untuk merawat selsema kecuali ada bukti selsema telah dijangkiti pula dengan bakteria ( secondary infection ) .

Soalan seterunsya : Apa kesan rawatan untuk melegakan gejala ?
Jawapan : Kesemuanya adalah berbentuk drug yang ada kesan sampingan dan ada bukti yang ia menganggu sistem immune badan Amat tidak wajar diberi pada bayi dan anak kecil.

Soalan: Jika anak menjadi sesak nafas dan batuk berterusan apa harus dilakukan , adakah ini juga tidak bahaya ?
Jawapannya: Ini amat bahaya dan perlu mendapat rawatan di hospital dimana anak akan diberi oksigen dan jika perlu di intubate dan dipasang drip .Keadaan begini bererti virus selsema telah menyerang paru-paru dan menyebabkan radang paru-paru. Awas juga banyak dari virus ini boleh menyebkan sakit perut dan ceret beret yang boleh membawa dehidrasi . Virus juga boleh membuka jalan kepda serangan bakteria yang boleh menjadi infeksi yang serius.

Soalan :Apa peranan ubat homeopathy dan ubat herba ?
Jawapan : Ubat homeopathy membantu sistem immune badan untuk melawan virus, namun demikian, ubat homeopathy berbeza mengikut gejala yang timbul maka perlu pada pengamal untuk membuat preskripsi yang tepat . Ada cara khusus untuk mengambil rawatan homeopathy maka eloklah mendapat pedoman dari pengamal bertauliah , ambil maklum ubat homeopathy tidak ada dadah/drug dan tidak ada kesan keatas hati seperti ubat herba.
Ubat herba pun sama namun ada banyak jenis herba yang tidak selamat diberikan pada bayi kecil .

Soalan : Apa pula dengan madu dan bawang putih ?
Jawapan : Ini juga boleh bantu tingkatkan sistem immune tetapi ia tidak spesifik dan tepat serta tidak memerlukan pengamal untuk memberi preskripsi tetapi awas, madu boleh mengandungi spores kulat dan lain lain yang boleh menyebabkan infeksi dan ceret beret serta tidak digalakkan untuk diberi kepada bayi bawah setahun kecuali sudah yakin tidak ada spores ( can be sterilised ) 

Saturday, September 6, 2014

Friday, September 5, 2014

ANAK SUKA MERAJUK DAN MEMBALING BARANG BILA KEHENDAKNYA TIDAK DIIKUT

Pertama ibu bapa janganlah takut anak itu merajuk. Merajuk ini adalah cara anak berlawan kuasa dengan anda. Kalau anda tidak bijak dan anda hanya menggunakan senjata marah, maka anda senang kalah.

Selalunya anak yang suka merajuk ni dia ni sensitif. Dari kecil umur tak sampai setahun kita boleh tahu akan karekternya itu. Semasa dia kecil lagi, bila dia merajuk, anda perlu bisikkan kepadanya untuk usahlah merajuk. Kalau tak dapat benda tak perlu merajuk.

Kalau dia tunjuk perangai, jawab dengan tenang dan biarkan dia ekspres dirinya. Jika dia baling barang, biarkan dulu. Tapi biar barang yang bahaya tiada di situ. Bila sudah dia dah lebih tenang sikit, ambik dan peluk dan beritahu dia, kenapa anda tak boleh beri barang itu. Cara ini untuk anak di bawah 1.5 tahun.

Bila dia dah 1.5 tahun, anak sudah mula mengamuk atau tantrum. Tantrum ini lebih kerana ledakan emosi yang tidak dikendalikan dengan elok. Contoh kekecewaan, kesedihan, penat, tidak cukup tidur, tidak faham kenapa dimarah, tenaga tengking yang diterima, TIDAK CUKUP BERMAIN AKTIF TERUTAMA DI LUAR RUMAH, tidak boleh melakukan banyak perkara kerana dilarang atau kerana badannya belum cukup besar. dan banyak lagi.

Bila ledakan emosi ini berlaku, anak akan mengamuk dan seolah-olah monster akan keluar dari diri anak itu. Anda perlu tahu, anak itu sendiri takut bila ini berlaku. Oleh itu, apa yang anda boleh buat ialah menenangkannya. Buat seperti gambar yang Ibu sertakan ini. Walaupun dia meronta dan memukul anda, peluklah dan bacakan ayat dan bersuara dengan berbisik ke telinganya. Katakanlah perkara yang positif dan bacakan doa. Lepas dia sudah tenang, basuhkan mukanya dengan air yang telah dibaca doa mengikut kaedah agama masing-masing. Mandikan puan lagi elok dan beri dia tidur kerana semasa dia 'bergelut' dengan monster dia itu, dia amat letih.

Thursday, September 4, 2014

DIDIKAN UNTUK ANAK PEREMPUAN

Elakkan mendidik anak perempuan kita menjadi terlalu independant sehingga mereka mampu buat semuanya, sehingga anak2 lelaki akhirnya menjadi begitu dependant pada orang perempuan dalam hampir segalanya, termasuklah urusan mencuci pinggan makannya yang tidak dapat lagi dilakukan dengan tangan sendiri, atau tanpa bantuan wanita dalam keluarganya.

Harus pandai ajarkan, mana kerja yang lelaki dan wanita perlu buat sama2. Dan mana kerja yang lelaki sahaja perlu buat, dan wanita sahaja perlu buat.

Apa yang terjadi pada hari ini, kita mengajar dan menyiapkan anak perempuan kita melakukan hampir segalanya, sehingga kita terlupa meninggalkan sedikit kerja untuk anak lelaki kita.

Akhirnya, anak lelaki kita menjadi lebih perempuan dari perempuan.

Sedang anak perempuan pula, menjadi lebih lelaki dari lelaki. Dari jaga rumah, jaga anak, bersalin, membesarkan anak dan menanggung majoriti atau semua perbelanjaan rumah termasuklah menyara atau melengkapkan keperluan sang suami.

Anak perempuanlah yang rajin belajar di sekolah. Yang excellent result di universiti. Yang berjawatan tinggi dan berkerjaya baik. Yang menyediakan perbelanjaan utk mak ayah di kampong dan adik2 yg bersekolah sekaligus menyara suami dan rumahtangga sendiri. Anak lelaki kita hidup macam seorang baby. Semuanya kita kena siapkan utk dia. Tak ada kita, tak jadi apa.

Samada cabaran ini terjadi atau tidak dalam hidup kita, kita memang tidak dapat menafikan bahawa cabaran ini begitu menular dalam masyarakat kita.

Kita mesti ambil tahu dan berfikir secara serius dan berusaha utk menangani masalah sebegini yg telah banyak menjadi punca perbalahan dan keretakan rumahtangga.

Semuanya bermula dari diri kita sebagai ibubapa. Elakkan membesarkan anak lelaki dalam suasana "BIAR PEREMPUAN LAKUKAN SEMUANYA" dan elakkan membesarkan anak perempuan dalam suasana "BIAR AKU LAKUKAN SEMUANYA".

Orang perempuan perlu belajar beri lelaki peluang utk laksanakan banyak peranan mereka yang telah kita 'rampas' tanpa sengaja.

Dan orang lelaki harus pandai ambil peluang buktikan bahawa mereka adalah anak jantan sejati yang layak dihormati dan ditaati isteri sepenuhnya.

Jangan diminta isteri taat, sedang kita sendiri dalam maksiat.
Maksiat kepada ALLAH kerana mengabaikan tanggungjawab dalam rumahtangga.

Kalau kita boleh tidak taatkan ALLAH, bagaimana kita expect anak2 dan isteri mentaati kita.

Ikut sunnatULLAH.
Orang perempuan jadi perempuan. Orang lelaki jadi lelaki.

Jangan disibuk2 mahu bertukar peranan. Biar saling tolong menolong, tapi ada batasnya.

Gambar: DIDIKAN UNTUK ANAK PEREMPUAN 

Elakkan mendidik anak perempuan kita menjadi terlalu independant sehingga mereka mampu buat semuanya, sehingga anak2 lelaki akhirnya menjadi begitu dependant pada orang perempuan dalam hampir segalanya, termasuklah urusan mencuci pinggan makannya yang tidak dapat lagi dilakukan dengan tangan sendiri, atau tanpa bantuan wanita dalam keluarganya. 

Harus pandai ajarkan, mana kerja yang lelaki dan wanita perlu buat sama2. Dan mana kerja yang lelaki sahaja perlu buat, dan wanita sahaja perlu buat. 

Apa yang terjadi pada hari ini, kita mengajar dan menyiapkan anak perempuan kita melakukan hampir segalanya, sehingga kita terlupa meninggalkan sedikit kerja untuk anak lelaki kita. 

Akhirnya, anak lelaki kita menjadi lebih perempuan dari perempuan. 

Sedang anak perempuan pula, menjadi lebih lelaki dari lelaki. Dari jaga rumah, jaga anak, bersalin, membesarkan anak dan menanggung majoriti atau semua perbelanjaan rumah termasuklah menyara atau melengkapkan keperluan sang suami. 

Anak perempuanlah yang rajin belajar di sekolah. Yang excellent result di universiti. Yang berjawatan tinggi dan berkerjaya baik. Yang menyediakan perbelanjaan utk mak ayah di kampong dan adik2 yg bersekolah sekaligus menyara suami dan rumahtangga sendiri. Anak lelaki kita hidup macam seorang baby. Semuanya kita kena siapkan utk dia. Tak ada kita, tak jadi apa. 

Samada cabaran ini terjadi atau tidak dalam hidup kita, kita memang tidak dapat menafikan bahawa cabaran ini begitu menular dalam masyarakat kita. 

Kita mesti ambil tahu dan berfikir secara serius dan berusaha utk menangani masalah sebegini yg telah banyak menjadi punca perbalahan dan keretakan rumahtangga. 

Semuanya bermula dari diri kita sebagai ibubapa. Elakkan membesarkan anak lelaki dalam suasana "BIAR PEREMPUAN LAKUKAN SEMUANYA" dan elakkan membesarkan anak perempuan dalam suasana "BIAR AKU LAKUKAN SEMUANYA". 

Orang perempuan perlu belajar beri lelaki peluang utk laksanakan banyak peranan mereka yang telah kita 'rampas' tanpa sengaja. 

Dan orang lelaki harus pandai ambil peluang buktikan bahawa mereka adalah anak jantan sejati yang layak dihormati dan ditaati isteri sepenuhnya. 

Jangan diminta isteri taat, sedang kita sendiri dalam maksiat. 
Maksiat kepada ALLAH kerana mengabaikan tanggungjawab dalam rumahtangga. 

Kalau kita boleh tidak taatkan ALLAH, bagaimana kita expect anak2 dan isteri mentaati kita. 

Ikut sunnatULLAH. 
Orang perempuan jadi perempuan. Orang lelaki jadi lelaki. 

Jangan disibuk2 mahu bertukar peranan. Biar saling tolong menolong, tapi ada batasnya.

Wednesday, September 3, 2014

Anak Kalau Demam

RAWAT DEMAM TANPA DADAH ( Bukan bermakna menidakkan perubatan moden) - Silalah share ye. Tak perlu mohon tag cuma taip saja di ruang komen nama rakan2 yang hendak dikongsikan.
Saya simpati melihat anak2 kecil demam melarat-larat. Kita sebagai ibu kena tahu bagaimana demam boleh berlaku dan apa yang perlu dibuat seawal mungkin untuk elak demam melarat. Asal badan panas sikit, terus bagi ubat. Kasihan anak2
Demam bermakna badan sedang melawan virus/bakteria yang menyerang. Bila diberi ubat cepat sangat, mungkin akan menganggu pembentukan imun badan.
Ini kemungkinan. Bila badan diserang virus/bakteria , antibodi badan akan mengangkat senjata melawan dan ketika itu badan akan panas. Jika kita beri ubat , virus/bakteria yang menyerang itu akan tertidur sebentar dan suhu badan pun turun. Bila virus/bakteria terjaga , imun badan baru angkat senjata untuk lawan (ketika itu badan panas semula) kita pun bagi ubat. Maka virus/bakteria tadi terlena semula ( suhu badan pun turun). Begitulah keadaan virus/ bakteria bangun tido bangun tido maka pembentukan sistem imun badan pun tidak terbentuk dengan sempurna.
Jadi adalah lebih baik mengawal suhu badan .Mandi/jaram/jerlum untuk pastikan suhu tidak naik tinggi. Kita tak perlu takut untuk mandikan anak dengan kerap. Mandikan dengan air suam2 kuku. Setelah mandi, boleh sapukan minyak garlic kat dada..tapak kaki.. belakang anak. Tak sempat buat minyak garlic, minyak habbatussauda pun boleh.Tentu sejuk kan anak selepas mandi.
Tak perlulah pakaikan cool fever yang diproses itu mesti ada bahan kimia bahan bertoksik yang boleh beri kesan pada masa panjang.
Mandikan.Air mandian boleh dicampur 2-3 sudu cuka epal/cuka kurma/epsom salt untuk kawal suhu badan.
Kemudian, kita perlu Upkan imun badan anak dengan makanan/minuman semulajadi. Bagi anak di bawah usia 180 hari, seharusnya diberikan hanya susu ibu sahaja. Susu ibu adalah makanan terbaik untuk anak . Allah jadikan susu ibu yang tinggi khasiat semulajadi tiada tandingan.
Untuk aktiviti jaram/jerlum adakala anak tak suka dengan tuala basah di badan. Jadi, LEMON SOCK boleh dipraktikkan. Caranya mudah . Stokin dibasahkan keseluruhannya dengan perahan air lemon. Stokin ini bukan bertujuan memberi kepanasan tetapi untuk menyedut panas badan. Pakaikan basah2 hingga agak2 kering, kemudian basahkan lagi. Pakaikan stoking panjang sampai lutut pun takpe.
Sekiranya tiada lemon, boleh juga menggunakan cuka kurma, cuka epal, air asam jawa atau boleh guna hirisan garlic . Pakaikan pada anak berulang kali buatlah sehingga suhu anak kembali normal.
Dalam masa yang sama, up imun badan anak. Bagi anak2 berumur lebih 7 bulan boleh diberikan vco, 8 bulan ke atas boleh bagi air kelapa, yogurt natural, air barli homemade, olivenol plus, minyak zaitun , bone broth (sup tulang/sup ayam direneh lama sikit), sesuaikan mengikut umur anak .
VCO ( Virgin Coconut Oil ) minyak kelapa dara sangat mujarab. Kandungannya tinggi antiviral antibacterial selamat bagi menggantikan ubat demam/PCM. Boleh VCO bagi setiap 5jam .
Saya juga suka buat begini. Hiriskan bawang besar nipis2 masukkan dalam piring dan letak berdekatan tempat tidur anak. Tujuannya utk menyerap udara tak sihat. Menyerap kuman2 bertebangan. Jika anak tidak demam pun bagus buat begini sebab kadang2 bila kita sapu dan mop bawah tempat yang sempit seperti bawah katil bawah sofa , habuk2 berterbangan dan bawang merah akan memerangkap udara yang tidak sihat itu.
Banyak sebenarnya yang kita boleh lakukan hanya dirumah. Yang paling penting, kita tahu dengan jelas setiap satu persatu tindakan yang kita perlu ambil.
Paling penting jangan malas2. Mak kena rajin dan SILA RAJINKAN DIRI demi anak yang diamanahkan itu.
Bagi anak bawah 6bulan, silalah breastfeeding sekerapnya. Dengan penyusuan susu ibu mampu membina antibodi anak secara semulajadi. Allah suruh menyusukan dengan susu ibu sangat besar hikmahnya. Takde susu ? Susu kering ? Bukan takde susu , bukan susu kering , TAKDE ILMU sebenarnya. Itu adalah fakta . Yang tidak breastfeeding (macam2 alasan) jangan kecil hati. Lapangkan dada galilah ilmu pe
There was an error in this gadget