Wednesday, May 13, 2020

menyemai menanam pokok jagung di rumah

tanaman jagung.

Hari ini genap 7 HLS usia anak jagung manis ni. Saya semai 29 April yang lalu.

Semai dalam tray semaian 30 lubang. Guna peatmoss sebagai media semaian. 1 lubang tray letak 2 biji benih.

Biji benih ni saya tak rendam. Semai terus macam tu je. Lepas semai, spray bagi basah permukaan media dan bungkus dengan plastik.

Lepas bungkus letak ditempat redup. Proses heating ni ambil masa 2 malam.

Cukup 48 jam, saya buka plastik. Ada benih yang nampak cambah dan ada juga yang malu malu lagi. Itu normal.

Lepas tu spray bagi basah dan kekal letak ditempat redup.

Masuk hari ketiga lepas semai, saya pindahkan ke tempat yang kena cahaya matahari direct. Jika lambat pindah, anak benih akan jadi tinggi dan bengkok.

Pastikan sebelum pindah tu, media kena basah semuanya. Saya guna kaedah rendam tray semaian dalam takung.

Anak jagung sesuai ditanam bila ada 2-3 helai daun. Usianya antara 7 - 10 hari.

Tidak digalakkan tanam anak yang usianya lebih 10 hari sebab ia boleh membantutkan tumbesaran pokok.

Dalam tempoh semaian tersebut, saya tak membaja pun. Ada sekali sembur racun organik + cuka kayu pada usia 5 HLS.

Siraman dibuat 1-2 hari sekali bergantung pada cuaca. Kaedah siraman adalah rendam tray dalam takung beberapa minit.



kredit : fb
Azuan Abdullah

No comments:

Post a Comment